børn og leg

"Leg er en betydningsfuld og væsentlig del af barnets mulighed for at deltage og vokse i både det indre og ydre liv" - Den styrkede pædagogiske læreplan.

I Børnehuset på Holmen har vi, med starten af 2024, sat fokus på de mange forskellige måder, børn leger på. Vores forældremøde i foråret handlede fx om "risikofyldt leg" og den betydning, den form for leg, kan have for børns udvikling.

Den norske professor Ellen Sandsetter definerer risikoleg på følgende måde: "....spændende og udfordrende leg, der indebærer usikkerhed og risiko for fysisk skade". dvs leg, der gerne må bevæge sig på kanten af det, barnet kan mestre, men ikke med barnets sikkerhed sat over styr.

Vi er særligt optagede af den rolle, som voksne spiller i fht børn og risikofyldt leg, forstået på den måde, at de voksne spiller afgørende ind på, om børn bliver opmuntret til, støttet i eller begrænset i denne form for leg. Fremfor alt handler det især om, at vi voksne ikke fratager børnene en læringsmulighed, fordi vi ikke "tør" lade dem udforske og eksperimentere med deres kropslige formåen.

Sammen med vores forældregruppe vil vi arbejde videre på emnet "risikofyldt leg". Hvordan kan vi skabe sikre rammer for børnene, så de kan lege disse lege? Hvordan kan vi selv være deltagende? Hvilken udvikling skaber det for børnene, når vi rummer denne leg og skaber gode betingelser?