Madpolitik

Kost

Mange børn opholder sig i daginstitutionen størstedelen af dagen og spiser mere end halvdelen af deres daglige mad i vuggestue eller børnehaven. Måltiderne er dermed en vigtig del af hverdagen.  Det gode måltid skal b.la. bidrage til, at børn udvikler gode mad- og spisevaner tidligt i barndommen og daginstitutionen er et af de miljøer, hvor barnet på en naturlig måde kan lære sig gode vaner og udvise mad-mod, når det gælder mad, måltider og hygiejne.

Rammer for institutionens mad – og måltidspolitik

Ifølge lovgivningen skal Institutionen tilbyde:

- Et varieret og ernæringsdækkende frokostmåltid til alle børn.

- Morgenmad til de børn, der kommer tidligt og ikke har spist hjemmefra.

- Frugt eller andet let til børnene, når de samles på deres respektive stuer om formiddagen

- Frugt eller brød (eller tilsvarende) til alle børn, som et let supplement, når de samles om eftermiddagen.

Indkøb af råvarer til madordninger i Københavns kommunes vuggestuer og børnehaver skal fra 2016 være minimum 90 % økologisk.

Måltider

I Børnehuset Holmen tilbydes børnene følgende måltider:

- Fra kl. 7.00 til 8.00 serveres der morgenmad.

- Kl. 9.00 serveres der frugt eller andet let.

- Kl. 11.00 er der et obligatorisk frokostmåltid til alle børn. Maden tilberedes i huset af vores køkkenansvarlige.

- Kl. 14.00 er der frugt eller brød eller tilsvarende til alle børn.

- Fra kl. 16.30 er der frugt eller en sund snack.

Børnehuset efterlever Fødevarestyrelsen og Meyers Madhus´, Københavns Kommune, anbefalinger om alderssvarende,  varieret og ernæringsrigtig kost.

Principper for maden i Børnehuset er:

- Maden skal være spændende, indbydende, dufte og smage godt.

- Maden skal indeholde de næringsstoffer, børn har brug for.

- Maden skal bestå af  mindst 90 % økologiske råvarer.

-Maden er både vegetarisk og med enkelte kød- eller fiskeretter, under hensyn til klimaaftryk.

- Børnene får primært vand til måltiderne og alle børn skal have nem adgang til koldt vand både inde og ude.

I kan til daglig følge med på Aula samt på opslagstavlen, hvor I vil finde ugens madplan.

Pædagogisk formål og perspektiver

Børn er nysgerrige og vil gerne lære nyt. De elsker at smage, se, mærke, lugte og prøve nye ting. Måltiderne er dermed et læringsrum for mad-mod. Måltider er dog også en social situation, hvor børnene lærer sociale færdigheder.

Følgende beslutninger truffet om Måltidskultur i Børnehuset på Holmen.

-Øvning finmotorik og bordskik. Man sidder med relevant bestik helt fra vuggestuen.

-børnene er aktive deltagere ved borddækning.

-Hvornår rejser man sig?  Børnene opfordres af en kendt voksen til at blive ved bordet for socialt samvær, hvis de rejser sig hurtigt. Personalet vurderer barnets dagsform og hvor de er i deres udvikling ift at blive siddende. Det er altid en pædagogisk vurdering.

-Den voksne er rollemodel og sidder ved bordet, hvis ikke de har en opgave ift præsentation af maden.

-Pædagogiske rutiner: Alle stuer har en måde hvorpå, man starter måltidet. Det behøver ikke at være ens, men kan være en sang, et vers eller andre faste rutiner.

-Tilvalg og fravalg af mad: Personalet skal inspirere børnene til at smage på ting. Opmærksomhed på hvis et barn har en taktil forstyrrelse, der gør, at man overskrider deres grænser ved at insistere på at smage en bestemt konsistens eller kraftig smag.  Vi tilbyder barnet at smage flere gange, for at træne deres smagsløg. fx kan et barn, der afviser tilbydes en lille smagsprøve på en ske, ved siden af tallerkenen. Børnene "ejer" deres tallerken og vi skal forsøge at undgå at blande os for meget.

- Legende tilgang til måltidet:  Barnet kan opleve en madvare meget forskelligt afhængig af konsistens og vil have gavn af at tilbydes det flere gange, i forskellige udgaver. Eksempelvis kan et barn måske nyde frisk spinat, men bryder sig ikke om det tilberedt. Børnene må meget gerne røre ved mad, sanse det og støttes til at prøve noget nyt.

-Forældredialog: Vi taler med forældrene om hvordan måltider foregår her og derhjemme. Emnet kan også vendes på forældremøder. Hvert andet år skal skal forældrene til- eller fravælge husets madordning.

-I Børnehuset på Holmen vægter vi rummelighed i vores måltidskultur og vi gør det til en pædagogisk opgave at kunne tale om, hvorfor nogle har særlige diæter af enten helbredsmæssige eller ideologiske grunde.

Hygiejne og sundhed i forbindelse med madlavning og måltider

Institutionen opfylder de krav og anbefalinger fra Fødevarestyrelsen (og lovgivning), der er til hygiejnen i forbindelse med selv at tilberede maden og i forhold til spisning, samt i det omfang børnene inddrages i madlavning.

Når en børneinstitution skal etablere en madordning, skal institutionen være registreret hos fødevareregionen. Børnehuset på Holmens køkken er registreret og godkendt som produktionskøkken. For registrerede køkkener gælder, at personer, der håndterer madvarer, skal instrueres og uddannes i fødevarehygiejne.

Betingelser for ikke at deltage i madordningen

Barnet har en lægedokumenteret allergi eller anden sygdom, som kræver specialkost.