Traditioner

Traditioner:

I Børnehuset lægger vi vægt på at fejre de forskellige årstider og højtider.

Faste traditioner i Børnehuset er blandt andet:

Fastelavn: Typisk afvikles fastelavn hos os mandagen efter den "rigtige" fastelavn. Det er helt valgfrit om børnene kommer udklædt, det skal nemlig være sjovt og trygt for alle og helt på barnets præmis. Nogle gange vil barnet ikke have udklædning på hjemme, men så kan det ligge herovre, hvis der skulle skiftes mening. Der er tøndeslagning og kåring af kattekonge og -dronning. Vores køkkenmedarbejder laver altid hjemmebagte fastelavnsboller, der nydes om eftermiddagen. I tiden op til fastelavn tilbydes der forskellige aktiviteter på stuer, der omhandler traditionen.

Påske: En herlig tid, der både varsler årstidens skifte og mange fine traditioner. Vi fejrer det gerne med mange forskellige aktiviteter; i tiden op til helligdagene. Det kan både være kreative, æstetiske aktiviteter, forskellige lege fx trille æg og vores store fælles påskeæg-skattejagt på legepladsen. Der holdes også en skøn påskefrokost, hvor køkkenet tilbereder skønne retter til det "kolde bord" og stuerne dækker et festligt bord.

Halloween: Som ved de andre højtider/traditioner har vi forskellige aktiviteter, der ligger forud for selve dagen; kreative/æstetiske, lege og fortællinger. Huset pyntes op for at skabe en både sjov og lidt "uhyggelig" stemning. Som ved fastelavn er der mange børn, der ynder at komme udklædt. Det er de velkomne til og igen, helt på deres egne præmisser. I vuggestuen tilrettelægger stuerne individuelt, hvad der giver mening for børnene på selve Halloween-dagen. I børnehaven afholdes en fælles halloweenfest, hvor der fortælles (spøgelses)historier, danses til musik og der spiser halloween-snacks i form af "helseblod" og "trolde-bussemænd"....

Jul med børnejulefrokost: Allerede i november måned tager vi så småt hul på juleforberedelserne. Vi afvikler gerne et fælles jule(gave)værksted, hvor vi over mange dage, i mindre grupper mødes på kryds og tværs af stuer og afdelinger og sammen laver en juleoverraskelse, som børnene kan lægge under træet d. 24. december. Vi pynter løbende huset op og skaber julestemning og i takt med at ugerne går, vil flere og flere af børnenes kreative udtryk også kunne ses rundt omkring. Som til påske, holder vi også en julefrokost, hvor børnene tilbydes alt det bedste, køkkenet har at byde på. Vi har også tradition for at stuerne har en pakkekalender for børnene og her er det gerne jer forældre, der generøst kommer med en pakke.

Vi fejrer også børnenes fødselsdag, og det praktiske aftales med stuens pædagoger. Det er muligt at fejre fødselsdagen hjemme hos jer, hvis I ønsker det og logistikken holder. Her skal vi dog gøre opmærksom på, at børnene ikke må få hjemmelavet, tilberedt mad, da der er krav om, at det mad børnene spiser skal være tilberedt i et produktionskøkken. Der må fx godt serveres boller og kage og ellers kan personalet kan være behjælpelige i fht servering, hvis I holder fødselsdag hjemme. Vi holder også meget gerne fødselsdagen på barnets stue, hvor der pyntes fint op. Her gælder de samme regler, hvis I medbringer noget hjemmefra til uddeling.