Vuggestuens dagligdag

Vuggestuens struktur

Vuggestuen består af 3 grupper, der samarbejder på flere niveauer. Strukturelt og personalemæssigt samt gennem planlagte aktiviteter på tværs.

En dag i vuggestuen starter med aflevering enten i børnehaven (indtil 8.00) eller på barnets stue.

Kl 9.00 eller 9.30 afholdes der samling på stuerne. Det kan se lidt forskelligt ud, alt efter hvad, der bedst matcher behovende hos den gældende børnegruppe. Her appellerer vi til mindst mulig forstyrrelse af hensyn til børnene og det pædagogiske indhold. Enten før eller efter morgensamling tilbydes børnene et lille måltid, gerne knækbrød, frugt og vand.

Ca kl 9.30 begynder de pædagogiske aktiviteter. Alle 3 stuer laver en ugeplan, hvor ugens planlægning kan følges.

Faste aktiviteter i vuggestuen er bla. rytmik, sansemotorik, tur, legeplads og krea. Aktiviteterne foregår primært i mindre grupper, hvor børnene deles ind alt efter antal voksne. På en typisk dag vil det gerne være 3-4 børn med én voksen.

Kl. 11 spises der frokost på stuerne. Køkkenet lever fuldt op til Københavns Kommunes målsætning i forhold til økologi.

Kl ca 11.30 begynder børnene at blive puttet. Børn under 2 år sover i et ventileret krybberum, i krybbe eller barnevogn. Børn over 2 år sover på madrasser på stuerne.

Kl 14.00 tilbydes et lille måltid, bestående af hjemmebagte boller/brød, frugt og mælk/vand.

Eftermiddagene tilbringes på stuerne eller på legepladsen alt efter vejret. Sidst på dagen samles vuggestuen og børnehaven enten på legepladsen eller i børnehaven.